تجربه

دانش یا دانسته ای که به عمل رسیده است

تجربه

دانش یا دانسته ای که به عمل رسیده است

آنچه را که یاد گرفته ام و عمل کردم، در اینجا خواهم نوشت. تا شاید برای کسی مفید باشد تا او بهتر عمل کند.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

جغرافیا

سلام

این نوشته الهام گرفته و اقتباسی از نوشته اساتید (آقایان شعبانعلی و لشکربلوکی ) است .

جغرافیا

روستا، شهر، استان، کشور، قاره و کره زمین ؛ کافیست به کجا نگاه کنید. من در این کوچه بدنیا آمدم، پدر و پدربزرگ من هم در این کوچه بدنیا آمدن و در همین جا از دنیا رفتن. یا.. من در کره زمین بدنیا آمده ام .....

ما هویت خود را از جغرافیا می گیریم. ملیت، فرهنگ، اعتقادات مذهبی، وطن، زادگاه  ...... ما به جغرافیا وابسته هست. جغرافیا سرنوشت ماست. Geography is destiny))

هر جغرافیایی بدنبال یکپارچگی است. یکپارچگی، کیفیت یا وضعیت کامل بودن است. کامل بودن ، تمامیت داشتن ، یکنواخت بودن ، درستی و راستی و همه اینها یکپارچگی است.؛  یکپارچگی یک پدیده است نه یک وضعیت ، پدیده ای که از مجموعه ای صفات تشکیل شده و همواره وجود دارد ممکن است ما آن را رعایت نکنیم ولی وجود داره و عدم رعایت آن تبعات خود را خواهد داشت. یکپارچگی یک قانون است نه یک دستور اجتماعی یا اخلاقی، یکپارچگی قانون است مثل قانون جاذبه چه بخواهیم یا نخواهیم وجود دارد. یکپارچگی یک عامل مهم در نتیجه است ولی خود نتیجه نیست. نتیجه عدم رعایت آن را در آینده خواهی دید.

 

به مرور که پیش می رویم شرایط هم تغییر می کند. دیگر جغرافیا نیست که سرنوشت ما را تعیین کند. بلکه این شبکه ها هستند که مسیر ما را مشخص می کنند. امروز برخی مردم هویت خود را از جغرافیا و مرزها نمی گیرند. بلکه هویت خود را از شبکه ها می گیرند. به همین خاطر هست که امروز یک هندی ، در هند به دنیا می آید اما برای یک شرکت آمریکایی کار می کند، همسری استرالیایی و فرزندخوانده کانادایی دارد، در صندوقی در لوکزامبورگ سرمایه گذاری می کند، عضو انجمن حرفه ای برنامه نویسان آلمانی است و اکنون پروژه ای برای کشور کنیا در دست دارد. عضو لینکدین، فیسبوک، توئیتر و واتس آپ است و با افرادی از 185 کشور جهان با رنگ های مختلف، مذاهب مختلف ارتباط کاری و شخصی دارد.

 

چگونه این گونه شد؟ مکانیزم این تغییر را باید در تغییر یکپارچگی جستجو کرد. بعبارتی، یکپارچگی عمودی(قبیله ای) به یکپارچگی افقی(شبکه ای) تبدیل شده است ! { رنگ باختن تدریجی یکپارچگی عمودی قبیله ای در برابر یکپارچگی افقی شبکه ای}.

یکپارچگی عمودی همان جوامع سلسله مراتبی بود. کیفیت یا وضعیت کامل بودن ، تمامیت ، یکنواختی ، راستی و درستی و همه اینها بصورت سلسله مراتبی مشخص می شد. امپراطورها ! تصمیم می گیرند. سپس بصورت آبشاری ، لایه های دوم و سوم و چهارم ، بر همان اساس رفتار می کنند. اگر بخواهیم اوج یکپارچگی عمودی را درک کنیم، می توانیم آن را به زندگی قبیله ای تشبیه کنیم. در زندگی قبیله ای، اگر فردی از یک قبیله فردی از قبیله ای دیگر را می کشت، قبیله دیگربه انتقام خواهی یک نفر از قبیله اول را می کشتند. دیگر مهم نبودکه فرد دوم بیگناه بوده است. مهم این بود که به هر حال، قبیله باید جزای گناه خود را پرداخت کند.

اما یکپارچگی افقی شبکه ای به این معنا است که تصمیمات، آبشاری به پایین نمی آید. هر لایه کار خودش را می کند. کسب و کارها و مردم در لایه خود مستقل از دیدگاه لایه بالاتر، بر اساس منافع خود و نه منافع امپراطورها با یکدیگر رابطه برقرار می کنند. به همین خاطر یک هندی در شرکت آمریکایی در پروژه ای برای کنیا کار می کند و عضو انجمنی در آلمان است و .....

در دنیای امروز ، با جهان کوچک امروزی  "دهکده جهانی"  ، سرزمین زدایی ، پایان جغرافیا اتفاق افتاده است.

 

 

  • ۹۷/۱۰/۱۰
  • مجید دانیالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی