تجربه

دانش یا دانسته ای که به عمل رسیده است

تجربه

دانش یا دانسته ای که به عمل رسیده است

آنچه را که یاد گرفته ام و عمل کردم، در اینجا خواهم نوشت. تا شاید برای کسی مفید باشد تا او بهتر عمل کند.

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

به من یاد دادن که اعتقاد داشتن چیز بسیار خوبیه ، اصلا آدم باید اعتقاد داشته باشه، مگه می شه آدم بی اعتقاد باشه . مگه ممکنه کسی به روح اعتقاد نداشته باشه . شما هم، حتما به روح اعتقاد داری!؟

اولین چیزی که در مورد اعتقاد داشتن جلوی روی آدم ظاهر می شه ؛ اعتقاد داشتن به خدا است . توی گوگل این کلمه اعتقاد یا اعتقاد داشتن رو جستجو کنید ! ولی منظور من اصلا این اعتقاد نیست . بگذارید اینجا کاری به کار خدا نداشته باشیم . اصلا کار من در این خصوص نیست خوشبختانه تو جامعه ما خیلی ها هستند که به این جنبه از اعتقاد می پردازند. !

سایر اعتقادات از کجا بوجود میاد ؟، بنیان این اعتقادات چیست ؟ عقیده ها و نظرات از دانش به وجود میاد یا جهل ؟ چیزهایی که میدونم، اعتقادات من را می سازه؛ یا نه عدم اطلاع از چیزی، اعتقاد من رو نسبت به اون شکل می ده ؟



نمی خوام به این سئولات جواب بدم. اصلا درحدی نیستم که بتونم جوابی براش ارائه کنم. ولی شنیدم میگن عملکرد آدمها بر مبنای اعتقاداتشون هست. آدمهای بد اعتقادات بد دارن و آدمهای خوب اعتقادات خوبی دارن. ! ! البته بد و خوب یه چیز توافقی ه ، نه بد مطلق داریم و نه خوب مطلق ! پس اعتقاد خوب برای صاحبش خوبه و ممکنه برای خیلی ها بد باشه . مثلا اعتقادات صهیونیستی ، اعتقادات داعش ، اعتقادات نظام سرمایه داری و .... مسلما آنی که عضو گروه داعش باشه نظر من رو در خصوص اعتقادات داعش نداره ! یا آنی که صهیونیسته یا صهیونیست بدنیا آمده احساس خوبی نسبت به اعتقاداتش داره . نحوه زندگی نوع اعتقاد رو تا حدودی به وجود می آورد.


وقتی در مورد چیزی اطلاعات کامل ندارم آنرا به صورت خوب یا بد در نظر خواهم گرفت . مثلا عقیده من در خصوص الکتریسیته اینه : الکتریسیته چیز بسیار خوبیه باهاش لامپ رو روشن می کنیم و خیلی از دستگاههای دور برمون و حتی دستگاه های که زندگیمون به آن وابسته است با الکتریسته کار می کند . ( خدا پدر ادیسون رو بیامرزه !! ) اما اگر از یک مهندس برق بپرسی میگه : الکتریسیته مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعیست الکتریسیته به چند دلیل مختلف فیزیکی اتفاق می‌افتد:

  • بار الکتریکی؛
  • میدان الکتریکی؛
  • پتانسیل الکتریکی؛
  • جریان الکتریکی؛
  • آهنربای الکتریکی  و الخ

این فرد الکتریسیته را می شناسه در موردش عقیده نداره بلکه کاملا آنرا می داند و ماهیت آنرا ، طریقه کار کردن با آن و چگونگی استفاده و ساختن دنیای بهتر با آن را می داند.

آیا اعتقادات از ندانسته های آدمی شکل می گیرد ؟ آیا عقیده همان چیزی هست که در مورد آن کمتر می دانی ؟ آیا عقیده همان قضاوت ما از رویدادهای طبیعی است ؟

به سئوالهای قبلی که جواب ندادم هیچ ؛ همینطور دارم سئوال جدید طرح می کنم . تو هم با این نوشتنت. ! !

 

می دونی فرق عقیده یا اعتقاد با تفکر در چیه ؛ خیلی شبیه همن ولی تفاوتشون در اینه که در تفکر ، می توان سراسر مفاهیم و دستگاه فکری را تغییر داد بدون آن که کوچکترین اضطراب و بحرانی در متفکر رخ بده؛   ولی کوچکترین تغییر در عقیده همیشه یک بحران در معتقد ایجاد می کند. چرا ؟؟؟

 

من می گم : چون تفکر و فکر کردن با دانستن یا به اصطلاح آگاهی ترکیب میشه .   ولی عقیده با ندانستن ! !
  • ۹۳/۱۱/۱۹
  • مجید دانیالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی